למעלה
 

איך למסור כמו הקשרים הטובים בעולם (ולהפסיק לפספס)?

המסירה היא הפעולה הטכנית שמשתמשים בה הכי הרבה במשחק כדורגל וכל שחקן בכל תפקיד במגרש צריך לשלוט בה היטב. כדורגל הוא משחק קבוצתי ומה שהופך אותו לקבוצתי זו היכולת של השחקנים להעביר ביניהם את הכדור כדי לעזור לקבוצתם להתקדם לעבר שער היריב וליצור מצבי הבקעה – מצבים שבאמצעותם יוכלו להבקיע שערים. בסרטון-מאמר הבא נדבר על דברים שתוכל לעשות מיד כדי לשפר את המסירה שלך.

 

הצב לעצמך מטרה עומדת \ נייחת (קונוס, תיק וכו’)

עמוד מול המטרה (מטרה עומדת ולא זזה) עם הכדור ונסה לפגוע בה בשתי הרגליים. ככל שאתה משתפר ונהיה טוב יותר, התרחק מהמטרה. 5 מטרים, 10 מטרים, 15 מטרים וכך הלאה. בכל מרחק שאתה מתאמן עליו, מסור 10 פעמים ברגל ימין וכתוב על דף בכמה מהן אכן פגעת במטרה.

עשה את אותו הדבר ברגל שמאל. רק אחרי שפגעת במטרה לפחות 8 פעמים מתוך 10, אתה מוכן להגדיל את המרחק. שים לב: אם פגעת במטרה 8 פעמים מתוך 10 ברגל ימין ממרחק של 5 מטרים וברגל שמאל פגעת רק 5 פעמים, אז בתרגול הבא תתקדם למרחק של 10 מטרים ברגל ימין, אבל ברגל שמאל תמשיך להתאמן במרחק של 5 מטרים מהמטרה.

כמובן שאפשר גם אחרת. אתה יכול לעבור למרחק גדול יותר ברגל שמאל למרות שלא פגעת לפחות 8 פעמים במטרה, אבל עשה זאת בתנאי שתחזור לתרגל במרחק זה מאוחר יותר – פעל כך עד שתחווה הצלחה.

בצע את התרגול בתנועה

אחרי שאתה כבר שולט היטב ומדייק בשתי הרגליים ממרחקים שונים, השלב הבא הוא לעשות את התרגול בתנועה (גם כאן המטרה עומדת ולא זזה). שים לב, התרגולים הללו יעזרו לך להשתפר מאוד, אבל הם לוקחים זמן ודורשים סבלנות. אם תנסה לעשות הכל ביום אחד, אתה צפוי להתאכזב ולפרוש. לכן, התקדם צעד אחר צעד והמשך לשלב זה רק לאחר שאתה באמת מוכן. אתה תדע שאתה מוכן כשתראה שאתה מצליח מאוד בתרגיל הקודם שתואר כאן ושהוא נהיה הרבה יותר קל לביצוע בשבילך.

בשלב השני אתה מוביל את הכדור לנקודה מסוימת (עליה אתה החלטת) לפני שאתה מנסה לפגוע במטרה. אתה בעצם מכריח את עצמך למסור את הכדור תוך כדי תנועה. השתמש בסגנון הובלת כדור שנוח לך לתרגול ולאחר שתחווה הצלחות, השתמש בהובלת כדור בצורות שונות כדי להקשות על עצמך. כמו בתרגיל הקודם, השתמש בדף וכתוב את ההתקדמות שלך ואת הביצועים שלך בשתי הרגליים במרחקים השונים. זכור: בשלב זה אתה תבצע הובלת כדור ותמסור את הכדור תוך כדי תנועה ולא כשהוא עומד במקום. בהצלחה.

התחל לפגוע במטרות זזות (מטרות ניידות)

לאחר שהפכת למומחה בפגיעה בשתי הרגליים במטרות עומדות ממרחקים שונים, הגיע הזמן לעבור לפגוע במטרות ניידות, מטרות זזות. בשלב זה, השלב השלישי, אתה עומד במקום ומדייק ממרחקים שונים למטרה ניידת שזזה מולך. דרך זולה להתאמן על התרגיל הזה מבלי להשקיע המון כסף בציוד יקר, היא לצאת להתאמן יחד עם חבר. כמובן שמאמן אישי יהיה מצוין במקרה כזה, כי הוא מגיע במיוחד בשבילך. לכן, אתה תספיק לתרגל איתו הרבה יותר והוא גם ינתח את הביצועים שלך ויבצע מעקב אחר ההתקדמות שלך.

דייק למטרות זזות תוך כדי תנועה

בשלב הרביעי, אתה תצטרך לדייק למטרות ניידות תוך כדי תנועה. זהו השלב הקשה ביותר שדיברנו עליו עד עכשיו מהסיבה הפשוטה שגם אתה נמצא בתנועה וגם המטרה. גם כאן מומלץ לתרגל עם חבר או עם מאמן אישי ולכתוב על דף את הביצועים בשתי הרגליים ממרחקים שונים.

שלב בונוס – תרגול עם הגבלות שונות

לאחר שאתה שולט בכל 4 השלבים בצורה טובה מאוד ואתה רוצה להמשיך לאתגר את עצמך ולהשתפר – השתמש בשלב החמישי (שלב הבונוס) שיעזור לך לקחת את הביצועים שלך לקצה גבול היכולת! שלב הבונוס הוא שלב שבו אתה צריך לפגוע במטרות שונות, עומדות וניידות, ממרחקים שונים, בתנועה ולא בתנועה, תוך כדי התמודדות עם הגבלות שונות. להלן מספר דוגמאות:

דוגמא מספר 1 – כסה עין אחת ופגע במטרה. לאחר מכן, כסה את העין השניה.כאן אתה מגביל את חוש הראייה.

דוגמא מספר 2 – שים אוזניות והקשב למוזיקה כך שלא תוכל לשמוע את הסביבה שלך ותצטרך להתרכז בפגיעה במטרה למרות זאת. כאן אתה מגביל את חוש השמיעה.

דוגמא מספר 3 – פגע במטרה בשתי הרגליים ממרחקים שונים כאשר אתה עומד על רגל אחת בלבד. בדוגמא זו, אתה מתרגל את שיווי המשקל שלך, אבל זה לא הכל. כדי להקשות על עצמך עוד יותר, אתה יכול לכסות עין אחת ולדייק למטרה בעמידה על רגל אחת. בתרגיל זה הוספת אלמנט של שיווי משקל וגם הגבלת את חוש הראייה שלך.

ישנן אינסוף דוגמאות לתרגילים שאתה יכול לבצע, הכי חשוב זה שתהיה יצירתי ותשתמש בדמיון כשאתה יוצר לעצמך אתגרים שונים…!!!

מה חשוב לדעת על המסירה בכדורגל ומהי מסירה טובה בעצם?

מסירה צריכה להיות חזקה – אם בתרגולים אתה פוגע במטרה, אבל פוגע בה חלש, זה לא עוזר לך מספיק. למה? חשוב לרגע על מצב משחק – האם המסירה שלך הייתה מגיעה לחבר שלך לקבוצה או שהיריב היה מצליח לחטוף אותה? מסירה חזקה מידי עדיפה על מסירה חלשה מידי. עשה לעצמך חוק שהמסירות שלך יהיו מסירות חזקות.

מסירה צריכה להיות מדויקת – אתה יכול להשתמש בכל העוצמה שבעולם, אבל אם המסירה שלך לא מדויקת, אתה פשוט תאבד את הכדור. לכן, הדיוק במסירה הינו חשוב מאוד.

מסירה על הקרקע עדיפה על מסירה באוויר – קל יותר להשתלט על מסירה שטוחה על הקרקע מאשר על מסירה באוויר. מסירה על הקרקע דורשת פחות זמן ומאפשרת לשחק מהר יותר. במילים אחרות, היא עושה חיים קלים יותר לחברים שלך. התאמן גם על מסירות על הקרקע וגם על מסירות באוויר, אך כל עוד אתה יכול – מסור על הקרקע.

תזמון המסירה – בכדורגל חשוב למסור ברגע הנכון, לא מוקדם מידי ולא מאוחר מידי. אם תמסור מוקדם מידי, אתה תאפשר ליריב שלך לדעת מה אתה מתכוון לעשות, לכן המשחק יהפוך לצפוי עבור היריב שלך ויעשה לו חיים קלים יותר – מה שיקשה עליך ועל הקבוצה שלך. אם תמסור מאוחר מידי, אתה תיתן ליריב יותר זמן לסגור אותך ואת חבריך לקבוצה ובכך תקשה על על עצמך ועל החברים שלך. השתמש בדמיון או היעזר במאמן אישי כדי לבצע תרגילים שמכריחים אותך להתגבר על מכשולים של תזמון ומלמדים אותך למסור בדיוק ברגע הנכון.

הסוואת המסירה – מוסר טוב באמת, לא מראה לאן הוא מוסר. כשהוא יכול, הוא יסתכל לכיוון אחד וימסור לכיוון אחר. תרגל את מיומנות ההסוואה כמו כל דבר אחר הדורש תרגול וברגע שתבצע אותה בצורה טובה, יכולת המסירה שלך תשתפר.

לבסוף, מוסר טוב הוא מוסר שמשתמש בטכניקות מסירה שונות. לכן, אתה צריך לתרגל סוגי מסירות שונים עם חלקים שונים של הרגל (פנימי, חיצוני וכו’). ככל שתדע לבצע סוגים שונים של מסירות בצורה טובה יותר, תהפוך למוסר טוב יותר ולשחקן מגוון יותר שיכול להשפיע על המשחק בדרכים שונות ויצירתיות.

לסיכום

במאמר זה דיברנו על דרכים שונות לשיפור המסירה בכדורגל, ציינו 5 שלבים מרכזיים לשיפור המסירה והם:

  1. תרגול בעמידה מול מטרה עומדת (נייחת) – דיוק לקונוס, תיק או כל מטרה אחרת ממרחקים שונים.
  2. תרגול בתנועה מול מטרה עומדת (נייחת) – דיוק למכשולים אלה לאחר ביצוע הובלת כדור.
  3. תרגול בעמידה מול מטרה זזה (ניידת) – דיוק אל חבר \ מאמן אשר נמצאים בתנועה (אפשר להיעזר בציוד).
  4. תרגול בתנועה מול מטרה זזה (ניידת) – דיוק למכשולים זזים לאחר ביצוע הובלת כדור.
  5. שלב בונוס: תרגול משולב עם הגבלות שונות – תרגול המשלב את 4 השלבים הקודמים וכולל הגבלות שונות כמו דיוק למכשול מסוים בעמידה על רגל אחת ותוך כדי כיסוי עין אחת.

 

בנוסף ל-5 השלבים לתרגול המסירה, למדנו לזהות מהם 5 המאפיינים של מסירה טובה בכדורגל:

  1. מסירה חזקה – עדיפה על מסירה חלשה מידי שהיריב יכול לחטוף.
  2. מסירה מדויקת – אם המסירה לא מדויקת, הכדור ילך לאיבוד.
  3. מסירה על הארץ – עדיפה על מסירה באוויר כשהיא אפשרית, היא מגיעה יותר מהר ויותר קל להשתלט עליה.
  4. תזמון המסירה – חשוב מאוד למסור בזמן הנכון, לא מוקדם מידי (משחק צפוי) ולא מאוחר מידי (משחק סגור).
  5. הסוואת המסירה – מוסר טוב לא מראה לאן הוא מוסר, הוא מפתיע את היריב.

לחיי מסירות טובות יותר,

בהצלחה!